Olika

Bloggmingel......smaka på det ordet. Det existerar tydligen bloggmingel och utan att egentligen veta vad det är så tycker jag att det låter sorgligt........och som något som är fullt av multibloggare.


Läste precis på Aftonbladets hemsida om att en man blivit knivskuren utanför IKEA i Uppsala och min spontana tanke är att den mannen lika gärna skulle kunna vara jag.  Det finns tre möjliga scenarion för hur en sån situation skulle kunna uppstå:

1. Att jag efter att ha spenderat alldeles för lång tid på detta Djävulens näste kokar på att aldrig få med mig min sambo därifrån samtidigt som jag ser det rekordlånga kvittot framför mig, nödgas att gå ut på parkeringen för att få lite luft varvid jag börjar härja på en man som i mitt tycke parkerat för länge i lastzonen. Det jag missar är dock att hans bil har en finsk registreringsskylt.

2. Ungefär som scenario 1 men med skillnaden att det den här gången är min sambo som tröttnar rejält på allt gnäll.

3. Liknande 1&2 med skillnaden att det i det här fallet är jag själv som väljer att göra processen så kort som möjligt och tar fram dolken för att tälja lite på mig själv.



Som jag tidigare nämnt så är jag en ganska frekvent gäst på bensinstationer. Då jag har bensinkort hos Shell och Statoil så blir det naturligtvis ofta någon av dessa jag besöker och men det här ska handla om en av dom andra aktörerna: OKQ8.

I en tid då bensinmackarna förändras, fräschas upp, säljer thaimat på lösvikt och lockar ögat med diverse bakverk så känns det tryggt att OK finns. Dom mackarna bara står där och verkar på något sätt opåverkade av att omvärlden förändras, på OK kan man fortfarande möta en skitig mekaniker precis som man kunde göra på alla mackar när jag var barn och på OK händer det faktiskt att personalen kan svara på bilrelaterade frågor.

På en OK-mack här i Gävle så finns det precis vid kassorna ett kontor. På dörren till kontoret sitter en röd skylt i 70-talssnitt med ordet Föreståndare. Hur häftigt är det inte att det i en tid av Platschefer, Stationchefer och Butikschefer fortfarande finns Föreståndare. Jag undrar om det även finns en skylt som det står Föreståndarinna på och som dom vid en högtidlig ceremoni byter till när en kvinna ska tillträda som ansvarig för macken. Eller är det kanske så att inte heller jämställdheten på OK förändrats sen 70-talet och att det därför ses som fullkomligt främmande att en kvinna skulle kunna besitta denna position.

Bensinmackar har haft en speciell plats i mitt hjärta ända sen jag som 14-åring för första gången fick köpa folköl på Statoil i Kvarnsveden. Detta möjliggjordes av att min syster ringde till macken och utgav sig för att vara min mamma och den som hade skickat mig för att utföra ärendet. Jag vet fortfarande än idag inte om killen i kassan var olagligt korkad eller om han helt enkelt bara kom ihåg hur det var att vara 14 år och törstig.


Nej, man kanske skulle öppna Bistro


Tobias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0