Hemma igen

Det var några dagar sen sist och dessa dagar har spenderats i Karlstad i ett ganska lugnt och behagligt tempo med en fantastiskt trevlig kväll på en solig uteservering tillsammans med Mattias och Mattias som avslutning. Imorgon åker jag och lämnar grabbarna i Borlänge för en vecka hos farmor och på måndag är det dags att beträda kontoret igen.

Det här med semester är ju ganska intressant. Dom flesta anser att sommarens arbetsbefriade veckor är höjdpunkten på året och att dessa veckor "gör att man orkar resten av året". Men vad gör vi då på dessa veckor? Jo, vi ger fan i att träna, vi blir lata, vi äter för ofta och för mycket, vi ökar vår alkoholkonsumtion med några tusen procent, kort sagt så för vi ett allmänt dekadent leverne som om något bryter ner vår kropp "för resten av året". I mina öron låter alltså semester som något ganska kontraproduktivt och hälsovådligt.

En annan sak man gör på semestern är ju att man bränner ohyggligt mycket pengar och dessa spenderas ju inte alltid på helt nödvändiga saker. Men det har slagit mig vilken skillnad det kan vara på hur man mår vid olika tillfällen då dessa spenderas. Som t.ex känslan när man hittat något eller några riktigt schyssta plagg hos låt oss säga Ralph Lauren och man står där i kassan och nästan slänger kortet på expediten och skriker åt honom/henne att låta magnetremsan jobba som en galärslav och att man inte bryr sig om vilken summa han/hon knappar in bara det blir gjort. Den i min värld direkta motsatsen till den känslan är när man som jag idag tvingas langa fram plasten på Blomsterlandet för att böta för lite jord och ett antal växter jag aldrig kommer att lära mig namnet på. Det är då tvångstankarna om personlig konkurs, sina barns trygghet, hur mycket månad det är kvar och sms-lån smyger sig på. Vad notan gick på? 170 spänn.


Trevlig kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0